Izglītības kvalitātes valsts dienests (kvalitātes dienests) 2025. gada pavasarī veicis aptauju, lai iegūtu aktuālu priekšstatu par to, kādas pieaugušo neformālās izglītības programmas tiek īstenotas Latvijas profesionālās izglītības iestādēs. Aptaujas mērķis bija identificēt programmu daudzveidību, mācību intensitāti un reģionālo pārklājumu, lai veicinātu pieaugušo izglītības kvalitātes izvērtējumu un attīstību.
Aptaujā piedalījās 13 profesionālās izglītības iestādes, tostarp reģionālie tehnikumi un profesionālās vidusskolas. Tika apkopota informācija par 118 neformālās izglītības programmām, kas paredzētas pieaugušajiem dažādās nozarēs un mācību formās – klātienē, attālināti vai hibrīdi.
Datu analīze atklāj būtisku tematisko un saturisko daudzveidību, kas norāda uz profesionālās izglītības iestāžu spēju pielāgoties pieaugušo auditorijas vajadzībām. Vislielākais izglītības programmu skaits koncentrēts tādās nozarēs kā pārtikas rūpniecība (28%), tai seko māksla un dizains (12%) un metālapstrāde (11%).
Savukārt stundu skaita ziņā apjomīgās ir tādas izglītības programmas kā betonētājs (158 stundas), “Krāšņu, āra kamīnu būvēšana”, “Rasēšana AutoCad programmā”, “Jaunākās tendences ēdienu gatavošanā un noformēšanā”, “Angļu valoda bez priekšzināšanām” – katrā pa 150 stundām, “Mašinizētā meža izstrāde” (145 stundas).
Pēc stundu apjoma redzams, ka līderpozīcijās ir Latgales industriālais tehnikums. 2579 stundās Latgales industriālais tehnikums piedāvā visplašāko apjomu un tematiku, tostarp būvniecībā, šūšanā, mehānikā un pārtikas ražošanā, Ogres tehnikums – 641 stunda, Smiltenes tehnikums – 527 stundas.
Šie dati apliecina profesionālo izglītības iestāžu nozīmīgo lomu mūžizglītībā un reģionālajā attīstībā.
Analizējot reģionālo izvietojumu, visaktīvāk pieaugušo izglītību īsteno tehnikumi Latgalē (51 izglītības programma), tai seko Vidzeme (27 programmas) un Kurzeme (25 programmas).
Tāpat vērojama virkne attālinātu vai kombinētu programmu, kas ļauj sasniegt plašāku mērķauditoriju neatkarīgi no dzīvesvietas.
Apkopotie dati rāda, ka tehnikumu piedāvātās programmas ir saskaņotas ar praktisko prasmju pieprasījumu (būvniecība, pārtika, skaistumkopšana), digitālo transformāciju (IKT programmas, AutoCAD, tehnoloģiju pielietojums), reģionālajiem saimnieciskās darbības virzieniem.