Pieaugošā iedzīvotāju mobilitāte ir ietekmējusi situāciju Latvijas izglītības iestādēs, kurām arvien biežāk ir jārisina jautājums par izglītojamo integrāciju Latvijas izglītības sistēmā. Atsevišķos gadījumos izglītības iestādes diemžēl nesniedz pilnvērtīgu atbalstu izglītojamajiem, kuri ir atgriezušies Latvijā no mācībām citā valstī, vai izglītojamajiem no citām valstīm, kuri vēlas mācīties Latvijas izglītības iestādēs.

Izglītības kvalitātes valsts dienests vērš uzmanību, ka saskaņā ar Izglītības likuma 57. pantā noteikto, vecākiem ir tiesības izvēlēties izglītības iestādi, kurā bērns iegūst izglītību. Savukārt Ministru kabineta 2012. gada 28. februāra noteikumu Nr.149 „Noteikumi par kārtību, kādā izglītojamie tiek uzņemti vispārējās izglītības iestādēs un atskaitīti no tām, un obligātajām prasībām pārcelšanai uz nākamo klasi” 24. punktā ir noteikts, ka, ja izglītojamais ir atgriezies no mācībām citā valstī un vēlas turpināt mācības Latvijas izglītības iestādē, ar direktora rīkojumu jānosaka nepieciešamie atbalsta pasākumi vismaz viena semestra ilgumā mācību priekšmetos, kas atšķiras Latvijas un izglītojamā iepriekš apgūtajā izglītības programmā. Šo noteikumu 25. punkts regulē citas valsts izglītojamā uzņemšanu izglītības iestādē, tai skaitā nosaka izglītības iestādes direktora pienākumu ar rīkojumu noteikt papildu pasākumus, kas veicami sekmīgai izglītības turpināšanai Latvijā (piemēram, individuālas konsultācijas latviešu valodā, individuāls mācību plāns noteiktam laikposmam), un termiņus to īstenošanai.

Tādējādi atbalsta pasākumu noteikšana un īstenošana izglītojamajiem, kuri ir atgriezušies Latvijā no mācībām citā valstī, vai izglītojamajiem no citām valstīm, kuri vēlas mācīties Latvijas izglītības iestādēs, ir katras izglītības iestādes pienākums, maksimāli efektīvi izmantojot visus rīcībā esošus resursus un rīkojoties izglītojamā interesēs, lai nodrošinātu veiksmīgu izglītojamo integrāciju Latvijas izglītības sistēmā.