Profesionālās izglītības programmu akreditācijas rezultātu analīze rāda, ka pērn, salīdzinot ar 2012.gadu, akreditācijai pieteikto profesionālās izglītības programmu skaits ir palielinājies par 38% (166 izglītības programmas 2012.gadā, 268 – 2013.gadā). Izglītības programmu piedāvājums ir kļuvis dažādāks un palielinājusies to pieejamība. Vienlaikus vērojama tendence, ka izglītības iestādes, lai piesaistītu izglītojamos, piedāvā arvien jaunas izglītības programmas, kas ne vienmēr atbilst konkrētās izglītības iestādes kapacitātei un darbības specifikai, kā arī darba tirgus prasībām.

2013.gadā ir akreditētas 34 profesionālās izglītības iestādes, tostarp 6 ar ekspertu komisiju, un 1764 profesionālās izglītības programmas, tostarp 261 ar ekspertu komisiju. Savukārt, 2012.gadā akreditēta 61 profesionālās izglītības iestāde un 1149 profesionālās izglītības programmas.

2013.gadā Kvalitātes dienests izveidoja 115 ekspertu komisijas, kuras vērtēja izglītības kvalitāti 107 profesionālās izglītības iestādēs, no tām 25 valsts dibinātās izglītības iestādēs (24%), 41 privātā izglītības iestādē (38%), 41 pašvaldību dibinātā izglītības iestādē (38%). Akreditācija tika atteikta izglītības iestādēm 3 profesionālās tālākizglītības programmu, 2 profesionālās pilnveides programmu un 2 profesionālās ievirzes izglītības programmu īstenošanā.

Visvairāk izglītības programmu ir akreditētas tūrisma un skaistumkopšanas nozarē (2012.gadā – 19 izglītības programmas, 2013.gadā – 40). Savukārt poligrāfijas un izdevējdarbības nozarē 2012.gadā netika akreditēta neviena izglītības programma, bet 2013.gadā – 3 izglītības programmas. Enerģētikas nozarē 2013.gadā akreditēja 8 izglītības programmas, savukārt, kokrūpniecības nozarē akreditēto izglītības programmu skaits nav būtiski mainījies. Vienlaikus transporta un loģistikas nozarē, kā arī tekstilizstrādājumu, ādas un ādas izstrādājumu ražošanas nozarēs vērojams akreditēto izglītības programmu samazinājums.

Paplašinot darba devēju iesaisti profesionālās izglītības kvalitātes vērtēšanā, tika turpināta sadarbība ar sociālajiem partneriem – 12 nozaru ekspertu padomēm, kas veic nozares attīstības prognozēšanu, izglītības un darba tirgus pieprasījuma un piedāvājuma atbilstības pētīšanu un nodrošināšanu. Lai sekmētu profesionālu un objektīvu akreditācijas procesa norisi, kopš 2012.gada Kvalitātes dienests ir apmācījis 203 dažādu tautsaimniecības nozaru ekspertus izglītības iestāžu darbības un programmu īstenošanas kvalitātes vērtēšanā.

Kvalitātes dienesta un darba devēju aktīvā sadarbība, iesaistot nozaru ekspertus akreditācijas procesā un skaidrojot nozaru pārstāvjiem viņu lomu izglītības kvalitātes uzlabošanā, ir veicinājusi pieprasījuma pieaugumu pēc darbiniekiem, kas mācījušies akreditētās – valsts atzītās – izglītības programmās.

Izvērtējot profesionālās izglītības programmu īstenošanas kvalitāti, eksperti visaugstāk ir vērtējuši izglītības iestāžu darbu pozitīvas iestādes vides un mikroklimata nodrošināšanā. Savukārt, jomās, kas saistītas ar iestādes darba organizāciju un vadību, kā arī attīstības plānošanu un pašvērtēšanu, ir identificēti būtiski trūkumi un sniegta virkne priekšlikumu darbības uzlabošanai. Vienlaikus eksperti ir norādījuši uz nepietiekamu izglītības iestāžu izpratni vērtēšanas sistēmas pielietošanā un mācību rezultātu formulēšanā, nepieciešamību piesaistīt finanšu līdzekļus, lai atjaunotu mācību procesā izmantojamās tehniskās ierīces un digitālos mācību līdzekļus, pilnveidot pedagogu profesionālo kvalifikāciju un iestāžu sadarbību ar uzņēmumiem.

Ziņojums ir pieejams Kvalitātes dienesta tīmekļa vietnē.

 

  Izglītības kvalitātes valsts dienests   67222504   ikvd@ikvd.gov.lv