Veicinot un atbalstot vienotas skolas pieejas ieviešanu, Izglītības kvalitātes valsts dienests laikā no 2023. gada septembra līdz novembra beigām īstenojis 85 izglītības iestāžu darbības izvērtējumus. Konstatēts, ka ir palielinājies to izglītības iestāžu skaits, kur vadītāja profesionālā darbība, tostarp īstenojot vienotās skolas pieejas ieviešanu, ir novērtēta ar vērtējuma līmeni “labi”. Uzlabojusies arī izglītības iestāžu darbība, veidojot latvisku izglītības vidi, kā arī komunikācija ar vecākiem.

Apmeklējot izglītības iestādi, Izglītības kvalitātes valsts dienesta eksperti pārliecinās, vai izglītības process notiek latviešu valodā un vai izglītības iestādes vadītājs ir īstenojis atbilstošu profesionālo darbību, nodrošinot latvisku izglītības vidi. Noslēdzot izvērtējumu, papildus tiek noteikts izglītības iestādes vadītāja darbības kvalitātes līmenis (nepietiekami, jāpilnveido, labi, ļoti labi, izcili).

Pēc 2023. gada novembrī veiktajiem izglītības iestāžu izvērtējumiem var izdarīt šādus galvenos secinājumus:
- samazinās izglītības iestāžu skaits, kurās vadītāja profesionālā darbība novērtēta ar “jāpilnveido”, palielinās izglītības iestāžu skaits ar vērtējumu “labi”. Pirmo reizi ir piešķirts vērtējums “izcili” – Daugavpils Ruģeļu pirmsskolas izglītības iestādei;
- pakāpeniski palielinās izglītības iestāžu skaits, kuras ir veikušas mērķtiecīgu darbu latviskas izglītības vides veidošanā;
- salīdzinot ar septembrī un oktobrī iegūtajiem datiem, uzlabojusies izglītības iestāžu komunikācija ar vecākiem;
- joprojām konstatējama tendence, ka trešdaļai izglītojamo latviešu valodas zināšanas nav pietiekamas, lai viņi varētu pilnvērtīgi piedalīties mācību stundas norisē (gan 1., gan 4. un 7. klasē);
- nedaudz palielinājies ilgstošo pedagogu vakanču skaits izglītības iestādēs;
- arī novembra izvērtējumos konstatēta skola, kurā izglītības process pamatā nenotika latviešu valodā.

Apkopojot informāciju par 2023. septembrī līdz novembrī noslēgtajiem izvērtējumiem, iegūti šādi dati:

  • 11% izglītības iestāžu vadītāju profesionālā darbība novērtēta ar kvalitātes līmeni «Ļoti labi», kas norāda uz savlaicīgi plānotu un apsteidzošu vienotas skolas pieejas ieviešanu, vienā izglītības iestādē noteikts kvalitātes līmenis «Izcili», 38,4% – novērtēti ar kvalitātes līmeni «Labi» (noteikti uzdevumi vienā izvērtējuma jomā), 47,9% – ar kvalitātes līmeni «Jāpilnveido» (noteikti uzdevumi 2-3 dažādās izvērtējuma jomās), 1 izglītības iestādes vadītājam noteikts kvalitātes līmenis «Nepietiekami» (noteikti uzdevumi 4-5 dažādās izvērtējuma jomās);
  • 94% izglītības iestāžu izglītības process apmeklējuma dienā notika latviešu valodā, 4 izglītības iestādēs tas pamatā notika krievu valodā;
  • 50% izglītības iestāžu vadītāju ir nodrošinājuši vienotas skolas pieejas ieviešanu savā izglītības iestādē, 50% izglītības iestāžu vadītājiem noteikti papildu uzdevumi vienotas skolas pieejas ieviešanai;
  • 76,7% izglītības iestāžu vadītāju ir noteikti uzdevumi par iekšējiem vadības procesiem un to kvalitātes pilnveidi, lai sekmētu kvalitatīvu vienotas skolas pieejas īstenošanu (izglītības iestādes darba plāns, indikatori, kuri norāda, kas sasniedzams iestādei šajā mācību gadā, administrācijas veikta un savstarpējā pedagogu mācību stundu / nodarbību vērošana, lai sekotu līdzi vienotas skolas pieejas ieviešanai, nav noteikti iekšējie kontroles pasākumi, kopīgs redzējums par efektīvu / mūsdienīgu mācību stundu / nodarbību);
  • 26% izglītības iestāžu ir nepieciešams veidot / pilnveidot latvisku izglītības vidi;
  • 89% izglītības iestāžu ir nepieciešamais nodrošinājums ar mācību līdzekļiem;
  • 84% izglītības iestāžu ir pieejams atbalsts pedagogiem vienotas skolas pieejas ieviešanai;
  • 42% izglītības iestāžu nav veikta sistēmiska pedagogu latviešu valodas prasmju izvērtēšana;
  • 31% izglītības iestāžu izglītojamajiem ir grūtības komunicēt latviešu valodā mācību stundās / nodarbībās;
  • 20% izglītības iestāžu izglītojamo mācību sasniegumi valsts pārbaudes darbos neatbilst izglītojamo mācību sasniegumiem gadā (valsts pārbaudes darbos tie ir zemāki, nekā gadā);
  • 23% izglītības iestāžu ir ilgstošas pedagogu vakances;
  • 5 izglītības iestādēs konstatēts, ka izglītojamo latviešu valodas zināšanas pēc 9. klases vidēji nav bijušas pietiekamā līmenī, lai viņi sekmīgi varētu turpināt mācības latviešu valodā.

Vienlaikus Izglītības kvalitātes valsts dienests informē, ka laikā no 2023. gada septembra saņemta Valsts valodas centra informācija par nepietiekamām valsts valodas zināšanas 22 skolu (vispārējās skolas – 9, pirmsskolas – 9, sporta skolas – 2, speciālā skola – 1, tehnikums – 1) 50 pedagogiem. No tiem atbrīvoti – 26, atstādināti – 11, atrodas pārejošā darba nespējā – 12, nokārtojis valsts valodas prasmes pārbaudījumu – 1.

Izglītības kvalitātes valsts dienests jau iepriekš informējis, ka rūpīgi sekos līdzi izglītības procesa norisei un izglītības kvalitātei vienotas skolas pieejas ieviešanas laikā, tostarp īstenojot akreditācijas procesu, dodoties skolu apmeklējumos un pārbaudēs. Izvērtējumā tiek padziļināti analizēta izglītības iestādes vadītāja rīcība, gatavojoties vienotas skolas pieejas ieviešanai, iestādes faktiskā rīcība, izvērtējot pedagogu un izglītojamo latviešu valodas prasmi, spēja novērst konstatētos trūkumus, kā arī valsts piešķirtā finansējuma pedagogu palīgiem, pagarinātās dienas grupām un logopēdiem lietderīgums un efektivitāte. Tāpat Izglītības kvalitātes valsts dienests reizi mēnesī par izvērtēšanas procesā konstatēto un rezultātiem sniedz sabiedrībai pieejamu informāciju.

Laikā no 2023. gada septembra līdz novembra beigām izvērtējums veikts Daugavpils, Rīgas, Jelgavas, Jēkabpils, Jūrmalas, Liepājas, Rēzeknes valstspilsētas izglītības iestādēs, kā arī Augšdaugavas, Jelgavas, Krāslavas, Līvānu, Ludzas, Ogres, Olaines, Rēzeknes, Ropažu, Valmieras, Viļānu novadu izglītības iestādēs. Aktuālie dati par Izglītības kvalitātes valsts dienesta īstenoto izvērtējumu tiks publiskoti Izglītības kvalitātes valsts dienesta tīmekļvietnes ikvd.gov.lv sadaļā “Jaunumi” un “Vienota skola”.